دیابت

هفته دیابت

۲۳ آبان ۱۴۰۲ | ۰۸:۲۰ کد : ۳۸۶۷ اسلایدر درمان و اطلاعیه ها
تعداد بازدید:۲۶
آغاز هفته ملی دیابت ۱۴۰۲ با شعار روز جهانی دیابت با عنوان «دیابت: شناخت خطرات، اقدام موثر» اعلام شد. شعار اختصاصی امسال روز جهانی دیابت «دیابت: شناخت خطرات، اقدام موثر» اعلام شده است.

روزشمار هفته ملی دیابت نیز به این شرح است:

شنبه ۲۰/آبان/۱۴۰۲ پیش دیابت

یکشنبه ۲۱/آبان/۱۴۰۲ دیابت و نقش رسانه ها

دوشنبه ۲۲/آبان/۱۴۰۲ دیابت، آموزش، مشارکت مردمی و سمن ها

سه شنبه ۲۳/آبان/۱۴۰۲ روز جهانی دیابت «دیابت: شناخت خطرات، اقدام موثر»

چهارشنبه ۲۴/آبان/۱۴۰۲ دیابت، بهبود دسترسی به درمان

پنجشنبه ۲۵/آبان/ ۱۴۰۲ دیابت، شیوه زندگی سالم با تغذیه سالم

جمعه ۲۶/آبان/۱۴۰۲ دیابت، شیوه زندگی سالم با فعالیت بدنی

دیابت چیست؟

دیابت یک اختلال در سوخت و ساز (متابولیسم) بدن است که در آن یا انسولین به مقدار کافی در بدن وجود ندارد و یا انسولین موجود قادر نیست تا وظیفه خود را به درستی انجام دهد و در نتیجه به علت وجود مقاومت در برابر آن، قند خون بالا می‌رود. انسولین هورمونی است که توسط سلول‌های “بتا”واقع در پانکراس ترشح می‌شود و وظیفه اصلی آن کاهش قند خون است. پانکراس نیز یکی از غدد دستگاه گوارش است که در پشت معده قرار دارد بالا بودن قند خون در دراز مدت باعث بروز عوارض در سیستم قلب و عروق، کلیه‌ها، چشم و سلسله اعصاب می‌گردد.

چه کسانی در معرض ابتلا به دیابت هستند؟

یکی از مهم‌ترین اقداماتی که بر اهمیت آن تاکید می‌شود، انجام آزمایش خون جهت تشخیص دیابت است. در واقع با انجام آزمایش‌هایی از جمله، قند خون ناشتا، قند خون دوساعته پس از صرف صبحانه و HbA1c، سطح قند خون افراد اندازه‌گیری می‌شود. این آزمایش‌ها بسیار راحت بوده و نیاز به اقدام خاصی ندارد؛ بلکه با گرفتن مقدار کمی خون از فرد ناشتا انجام می‌شود. گرچه توصیه می‌شود که همه‌ی افراد به صورت دوره‌ای چکاپ انجام دهند، اما انجام این آزمایش برای برخی از گروه‌های جامعه ضروری‌تر است. به عنوان مثال می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کسانی که یکی از افراد خانواده‌ی ایشان مبتلا به قند خون بالا یا دیابت هستند.
  • از آن‌جایی که نوع خاصی از دیابت تحت عنوان دیابت بارداری یا دیابت حاملگی جود دارد، لازم است که زنان باردار نیز تحت این آزمایش قرار بگیرند.
  • افراد چاق و دارای اضافه وزن

نظر شما :