اقدامات در منزل برای کودکان نیازمند به درمان فوری و اورژانسی

۰۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ | ۱۲:۰۸ کد : ۵۰۲۵ اسلایدر درمان و اطلاعیه ها
تعداد بازدید:۴۲
اقدامات در منزل برای کودکان نیازمند به درمان فوری و اورژانسی

اقدامات اولیه حوادث در منزل:

اولین اقدام برای کودکان نیازمند به درمان فوری و اورژانسی تماس با اورژانس به شماره 115 است. .

کرونا: Covid-19

به طور کلی کودکان کمتر از بالغین علائم را نشان می دهند و عوارض شدید و نیاز به بستری در آن ها نسبت به بالغین کمتر است، علائم معمولا 2 تا 14 روز بعد از تماس ظاهر می شود و شامل تب، سرفه، تنگی نفس، گلو درد، سردرد، اسهال، راش و ... است.در صورت هرگونه سابقه تماس با فرد مبتلا حتماً کودک خود را از نظر تمام موارد گفته شده بررسی کنید و در صورت بروز هر یک از علائم به پزشک مراجعه فرمائید..

تب و تشنج

تشنجات تب دار تشنج هایی هستند که بین سنین 6 تا 60 ماهگی (اوج سنی 12 تا 18 ماه) با درجه حرارت 38 درجه سانتی گراد و بیشتر اتفاق می افتد. در این بیماران باید عفونت دستگاه عصبی مرکزی و اختلالات متابولیک رد شود. مابین 2 تا 5 درصد شیرخواران و کودکان سالم از نظر عصبی حداقل یک بار تشنج ساده تب دار را تجربه می کنند. در هنگام تب، باید از داروهایی مانند استامینوفن جهت کاهش درجه حرارت طبق نظر پزشک استفاده شود و بهتر است در صورت وقوع تشنج به دنبال آن بلافاصله کودک را به یک پهلو چرخانده و اگر تشنج بیش از 5 دقیقه طول کشید از دیازپام رکتال (مقعدی) برای توقف آن استفاده کنید و بلافاصله کودک را به نزدیک ترین بیمارستان محل زندگی خود برسانید..

جسم خارجی در راه هوایی

اگر کودک شما دچار آسپیراسیون جسم خارجی شد چنانچه هوشیار است اجازه سرفه به کودک دهید تا جسم خارجی خارج شود، اگر کودک هوشیار نیست او را روی زمین به صورت خوابیده به پشت قرار دهید و با یک انگشت چانه را به سمت بالا بکشید و تنفس دهان به دهان دهید و اورژانس را مطلع کنید. در این فاصله در کودکان زیر یک سال می توانید با کف دست 5 ضربه به پشت و 5 ضربه به قفسه سینه بزنید و دهان کودک را در جستجوی جسم خارجی باز کنید. اگر جسم را مشاهده کردید اجازه خروج آن را دارید در غیر این صورت دست خود را به هیچ وجه در داخل دهان کودک نکنید. اگر کودک بزرگتر از یک سال است می توانید کودک را از پشت بغل کرده و 5 نوبت با فشار طوری که دستان خود را دور شکم او حلقه کرده اید فشار دهید و بلافاصله کودک را با آمبولانس به بیمارستان منتقل کنید.

درد شکم

لین اقدام برای بیماران نیازمند به درمان فوری و اورژانسی تماس با اورژانس به شماره 115 است. بیمارستان مرکز طبی کودکان به صورت 24 ساعته در هفت روز هفته آماده خدمت رسانی به کودکان بیمار است. بخش اورژانس این بیمارستان در طبقه همکف ساختمان شماره 2 بیمارستان می باشد و دسترسی به آن از خیابان دکتر قریب است.

کودکان در مورد تحمل درد و عوامل ایجاد کننده آن، اختلافات قابل توجهی با یکدیگر دارند. یافتن یک علت خاص برای درد شکم کودک ممکن است مشکل باشد ولی ماهیت و محل درد و عامل ایجاد کننده آن به تشخیص کمک می کند. اگر کودک شما سن زیر 5 سال دارد حتما به پزشک مراجعه کنید.
اگر کودک علاوه بر درد شکم دچار تب، کاهش وزن، استفراغ خونی یا سبز رنگ (صفراوی)، زردی، درد پشت یا پهلو یا درد در محلی به جز ناف دارد و یا درد او را از خواب بیدار می کند یا به کشاله ران، شانه یا پشت تیر می کشد یا در خانواده سابقه بیماری های التهابی روده یا سلیاک یا ... وجود دارد، سریعاً به پزشک مراجعه کنید..

فاویسم

این اختلال در پسرها شایع تر است اما در دختران هم دیده می شود. این بیماران نوعی کمبود آنزیمی در گلبول های قرمز خون دارند که بعد از تماس با یک سری مواد مانند برخی داروها، نفتالین، باقلا و حتی گاهی عفونت های دچار زردی و ادرار قرمز رنگ و کم خونی می شوند. این بیماری حتی می تواند عامل زردی در دوره نوزادی باشد. معمولا علائم بعد از 24 تا 48 ساعت بعد از تماس با ماده حاوی خواص اکسیدان شروع می شود.
در صورت بروز این بیماری بلافاصله کودک را به بیمارستان برسانید و پس از آن از تماس مجدد با آن ماده خوراکی و سایر داروهای اکسیدان جلوگیری کنید.

کهیر

کهیر غالباً ناشی از یک واکنش آلرژیک است که معمولا روند خود به خود بهبود یابنده ای دارد. علل شایع کهیر جنرالیزه (منتشر در بدن) شامل غذاها، داروها به خصوص آنتی بیوتیک ها و سم حشرات گزنده است. کهیر در واقع یک ضایعه خارش دار قرمز برجسته است که با فشار رنگ آن می رود و گذرا است و بدون به جا گذاشتن هر گونه اثری محو می شود. اگر کهیر کودک به جای خارش همراه سوزش باشد یا بیشتر از 24 ساعت طول بکشد و یا با فشار محو نشود، همراه تاول و خونریزی باشدیا بعد از بهبود اسکار باقی بگذارد لازم است که کودک شما توسط پزشک معاینه شود. اگر هنگام کهیر بافت های زیر جلدی عمیق تر مانند پلک ها، لب ها، زبان، پشت دست و پا گرفتار باشد یا کودک شما درد شکم، استفراغ، تنفس تند، سرفه، سرگیجه و خواب آلودگی داشته باشد لازم است فوراً توسط پزشک معاینه شود.
در صورت عدم وجود تمام موارد خطر که در بالا اشاره شد می توانید طبق دستور پزشک از آنتی هیستامین ها با توجه به سن کودک خود استفاده کنید.

خونریزی دستگاه گوارش

خونریزی ممکن است در هر قسمت دستگاه گوارش رخ دهد و گاهی شناسایی محل آن مشکل است. وجود خون قرمز یا زرشکی در مدفوع یا مدفوع تیره با قوام قیری و استفراغ خونی بسیار با اهمیت است. گاهی کودکان به دنبال چندین نوبت استفراغ، دچار استفراغ خونی می شوند.در صورت مشاهده خون در استفراغ یا مدفوع کودک خود، سریعاً به اورژانس بیمارستان مراجعه کنید.

کروپ (خروسک)

شایع ترین شکل انسداد حاد مجاری هوایی فوقانی است. ویروس ها مشخصا باعث کروپ می شوند و بیشتر بیماران علائم عفونت مجاری تنفسی فوقانی را به صورت آبریزش از بینی، گلو درد ، سرفه و تب مختصر یک تا سه روز قبل از ظهور علائم کروپ دارند. سپس کودک دچار سرفه خروسکی و خشونت صدا می شود که علائم در هنگام شب تشدید می شوند و معمولا طی چند روز بعد با شدت کمتری عود می کند و در عرض یک هفته کاملا برطرف می شود. سایر اعضای خانواده ممکن است علائم خفیف تنفسی و گلو درد را داشته باشند.
اگر کودک شما دچار بی قراری، تنفس سریع و تب های بالا، ناتوانی در خوردن غذا یا ضعف و بی حالی شد بلا فاصله به بیمارستان مراجعه کنید.


نظر شما :