تدابیر فصل بهار. تدابیر غذایی در فصل بهار

۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ | ۰۹:۵۸ کد : ۵۰۷۲ اسلایدر درمان و اطلاعیه ها
تعداد بازدید:۳۰
تدابیر فصل بهار. تدابیر غذایی در فصل بهار

اداره طب ایرانی معاونت درمان دانشکده علوم پزشکی ساوه:

با توجه به اینکه مزاج این فصل معتدل به طرف گرمی و تر است لذا بهتر است از خوردن غذاهای محرک (غذاهایی با طبع بسیار گرم) و همچنین غذاهایی با رطوبت زیاد پرهیز کرد.
▪️بهتر است از غذاهایی با حجم و فیبر بالا ولی لطیف مانند انواع سبزیجات و حبوباتی که خیلی گرم نباشند، استفاده شود. 

غذاهایی چون انواع آش ها و سوپ های سبک بهاره که در مناطق مختلف ایران حاوی سبزیجات تازه فصل بهار و حبوبات سبکی مانند ماش، برنج، انواع بلغور ها مثل بلغور گندم و جو و ... و با چاشنی های کمی ترش ترتیب داده می شود.

 متاسفانه در عمل شاهد عدم رعایت غذایی بخصوص در تعطیلات نوروزی و روزهای اول بهار خواهیم بود که علاوه بر خوردن تنقلات فراوان که اکثرا دارای مزاج گرم و خشک هستند، خوردن غذاهایی با هضم سخت و سنگین نیز دیده می شود که خود عامل مهمی در شروع و شیوع یکسری بیماری ها در این فصل خواهد شد.

▪️با توجه به اینکه مزاج این فصل معتدل به طرف گرمی و تر است لذا بهتر است از خوردن غذاهای تولید کننده خون که طبع گرم و تر دارند مانند انواع گوشت و شیرینی جات پرهیز کرد.
▪️پس توصیه می شود در فصل بهار از غذاهایی با طبع سرد و نوشیدنی و رب های کاهنده حرارت بدن مانند عرق کاسنی، شربت زرشک و غوره، رب غوره، شربت نارنج و به و لیمو استفاده شود.

مصرف غذاهای تولیدکننده خون از جمله انواع گوشت (به ویژه گوشت قرمز) را به حداقل برسانید.
 بهترین رژیم غذایی در فصل بهار به ویژه برای کودکان و تقویت سیستم ایمنی و قوای جسمی آن ها خوردن سوپ جو، ماءالشعیر طبیعی و چلو گشنیز با گوشت جوجه خروس است.

 روش تهیه ماءالشعیر طبی طبیعی:

 جو پوست کنده غیر پرک (۱ پیمانه) بهمراه آب (۱۴ تا ۲۰ پیمانه) آرام بجوشد تا زمانی که جو شکفته و آب صورتی رنگ شود، شعله را خاموش کرده، جوها را صاف کرده دور بریزید. مایع صاف شده آب جوی طبی است که بهتر است کمی شیرین و لب سوز میل شود.

- می توانید پس از تهیه تا ۳ تا ۵ روز نیز در یخچال نگهداری کنید. ولی هر بار جهت استفاده گرم شده، میل شود.

از مصرف آب با معده خالی و ناشتا خودداری نمایید. 
 از حمام بسیار گرم و استفاده طولانی از آب های معدنی گرم اجتناب نمایید. 
 از سیب و کاهو سکنجبین به عنوان میان وعده استفاده نمایید.
 مصرف سبزی و گیاهان دارویی که در فصل بهار می رویند مثل ریواس و کنگر توصیه می‌شود.


نظر شما :